Konfliktus-program
Konfliktus-és iskolai agressziókezelési program
Program célja:
Az iskolán belüli bántalmazás és zaklatás megelőzése.
A konfliktuskezelő-képesség fejlesztése, a problémamegoldó képesség fejlesztése.
Az egyéni megküzdő-képesség, önismeret-társismeret fejlesztése, a pozitív énkép kialakítása.
A jelenleg fennálló magatartászavar kezelése annak érdekében, az eseteleges későbbi devianciák elkerülése érdekében.
Program kidolgozásában résztvevő kollégák neve
Kerekesné Adorján Anikó és Lakatosné Milák Ágnes
Az 5-6. osztályos ( 10-12 éves prepubertás korosztály ) életkori sajátosságai, akarati, érzelmi jellemzői:
Tevékenység és motiváció:
A prepubertásra jellemző tevékenységek:
-
testi mozgáskészségek (pl.: korcsolyázás)
-
gondozó tevékenységek (pl.: állatgondozás, viráglocsolás)
-
gyűjtő tevékenységek (pl.:képeslapok)
-
befogadó szellemi tevékenység (pl.: olvasás)
-
produktív szellemi tevékenység (pl.: rajzolás)
-
az érdeklődés a külvilágra irányul, a felfedezés, a megismerés vágya mozgatja a gyermeket.
Érzelmi fejlődésének jellemzői:
-
önállósulási törekvés, érzelmi leválás a szülőről
-
értékorientáció megváltozása: teljesítménymotiváció,
-
igazságérzetük fejlett
-
elvont erkölcsi fogalmak megjelenése: hazaszeretet, kizsákmányolás, stb.
A célcsoport programba delegálása:
Osztályfőnökök javaslata alapján.
A program megvalósításában résztvevő kollégák neve
Kerekesné Adorján Anikó és Lakatosné Milák Ágnes
A program megvalósításának ideje
10 alkalom/kedd délután
Sorszám |
A foglalkozás ideje |
Tartalma |
Április 17. |
Szabályalkotás |
|
Április 17. |
Önismeret és társismeret |
|
Április 23. |
Csoportalakító játékok |
|
Április 23. |
Relaxáció |
|
Április 30. |
Nem verbális kommunikáció |
|
Április 30. |
Verbális kommunikáció |
|
Május 7. |
Emberi kapcsolatok |
|
Május 7. |
Konfliktuskezelő módszerekről még egyszer |
|
Május 14. |
Saját konfliktusok feldolgozása |
|
Május 14. |
Saját konfliktusok feldolgozása |
A program tartalma tematikus egységekre bontva
Az osztályfőnökök által delegált tanulók szüleinek értesítése a beválogatásról, beleegyezésük kérése.
Mottó: „Egy csónakban evezünk”
|
A foglalkozás témája |
A tervezett foglalkozás rövid leírása |
Szabályalkotás |
A csoport szabályainak megalkotása Titoktartási kötelezettség vállalása szóban, írásban A program alatti aktív közreműködés motivációja: jutalom:kirakós darabka minden foglalkozás végén. Utolsó alkalommal a kirakós összeillesztése, beszélgetés a kész képről. A program végén közös torta elfogyasztása. |
|
Önismeret és társismeret |
Önismeret-és társismeret a drámapedagógia módszerével Parola Kérdőívek: A szorongás és az önértékelés felmérésére (Coopersmith Önértékelés tesztje) |
|
Csoportalakító játékok |
Bizalomjátékok, társismeret drámajátékokkal, egy hajó közös elkészítése egyéni ötletekkel |
|
Relaxáció |
Relaxációs gyakorlatok elsajátítása |
|
Nem verbális kommunikáció |
Asszertív, agresszív és szubmisszív magatartási formák közti különbségek megfigyelése Az érzelmek kifejezése képzőművészeti és irodalmi alkotások elemzésének segítségével Drámajátékok: Amerikából jöttem… Most mutasd meg! (improvizációs játékok mozdulatokkal, mimikával, gesztikulációval) |
|
Verbális kommunikáció |
Az assszertiv kommunikáció kialakítása tanmesék, drámajátékok segítségével |
|
Emberi kapcsolatok |
Kapcsolatteremtés, -fenntartás Közös montázs készítése kiscsoportokban, a közös alkotás értékelése (a másik munkájának elismerése, dicséret, barátságos kommunikáció) |
|
Konfliktuskezelő módszerekről még egyszer |
Szituációs játékok Killman-féle problémamegoldó módszer lépéseinek konkrét példán való gyakorlása Közös élmény: palacsintasütés. |
|
Saját konfliktusok feldolgozása |
Szituációs játékok, megoldási javaslatok Agressziókezelés, határok betartása: Adj király katonát! drámajáték |
|
Saját konfliktusok feldolgozása |
Átélt élmények megbeszélése, foglalkozások lezárása, egyéni portfóliók értékelése, a közös torta elfogyasztása. |
2013. május 21.
|
Kerekesné Adorján Anikó
Lakatosné Milák Ágnes |
.